Tydzień Matematyki

Matematyka dla smyka, czyli „Tydzień z matematyką” w przedszkolu

Edukacja matematyczna dzieci w wieku przedszkolnym jest połączeniem intensywnego rozwoju myślenia z kształtowaniem odporności emocjonalnej. Z dobrodziejstw tej nauki korzystamy na co dzień przez całe życie.  Dlatego wiemy, jak istotne jest obcowanie z matematyką od najmłodszych lat. Przedszkolaki uczą się jej poprzez bezpośredni udział w zabawach i ćwiczeniach.

Wszystkie grupy przedszkolne przyłączyły się do ogólnoszkolnego projektu „Tydzień z matematyką”. Dzieci z wielkim zainteresowaniem uczestniczyły w zabawach matematycznych. Rozwijały orientację w przestrzeni, tworzyły zbiory, utrwalały znajomość figur geometrycznych, przeliczały, porównywały, klasyfikowały i kodowały. Poznały narzędzia służące do pomiaru długości, ważyły różnorodne przedmioty i porównywały ich wagę. Wspólnie z wychowawczyniami grały w matematyczne i logiczne gry planszowe, które uczą zdrowej rywalizacji, ale także godzenia się  z porażką. Wystukując i licząc rytmy, dzieci miały okazję przekonać się, iż matematyka zawarta jest również w muzyce.

Przez ten tydzień dzieci uświadomiły sobie, że matematyka jest dosłownie wszędzie i wcale nie jest trudna. 

no images were found

Przerwa na … matematykę w klasach I – III

Podczas piętnastominutowej przerwy uczniowie klas pierwszej, drugiej oraz dwóch trzecich spędzali czas na matematycznych zabawach.  Z dużym zaangażowaniem uczniowie porządkowali figury geometryczne płaskie: wycinali je, przyporządkowywali do odpowiedniej kategorii i wklejali wybrane obrazki.  Była to doskonała zabawa utrwalająca znajomość figur płaskich, a  przy okazji pokazująca, że geometria nie musi być nudna.

            Kontynuując zabawę z geometrią uczniowie  podczas przerwy rozwijali swoje  umiejętności manualne i intelektualne, ćwiczyli koordynację wzrokowo-ruchową a przy tym  uczyli się skupienia i koncentracji, bawiąc się geoplanami.  Niczym Leonardo da Vinci wykazywali związki matematyki ze sztuką, tworząc kształty i obrazy  z kolorowych gumek.

            Na jednej z przerw dzieci w nietypowy sposób zagrały w sudoku – jedną z najpopularniejszych gier logicznych wszechczasów. Tak ustawiły kubeczki na planszy, aby zarówno w linii pionowej jak i poziomej nie powtórzył się kubeczek w tym samym kolorze.

no images were found

Co mają wspólnego głowa i piłka futbolowa?

„Świat nie jest piłką futbolową, świat się podbija głową, głową, głową pisał Antoni Słonimski. Zdaniem poety dobrą przyszłość ludzkości może zapewnić przede wszystkim myślenie. Okazją do rozwijania tej umiejętności i to na wszystkich lekcjach oraz podczas przerw był „Tydzień z matematyką”.

Na początku został on odpowiednio zareklamowany. W konkursie na najlepszy baner najlepsi okazali się:

I miejsce: Maja Knap  (kl. V)

II miejsce: Kaspian Proskura (kl. V), Igor Huba (kl. IV a)

III miejsce: Jagoda Okoń kl. (IV a), Julia Bis kl. (VI a)

Wyróżnienie: Katarzyna Zawadzka (kl. V).

Uczniowie  klasy IV a na lekcji matematyki szukali odpowiedzi na filozoficzne pytanie „Dlaczego matematyka?”. Było ono pretekstem do uświadomienia im, że matematyka jest wszędzie, a jej znajomość pomaga w życiu codziennym.

W ramach pracy domowej  wykonali  techniką dowolną  prace „Matematyka wokół nas”. Wykazali w nich, że chcemy, czy nie chcemy, matematykę spotykamy wszędzie.

Na lekcjach informatyki na przykład przydaje się znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel, a układ współrzędnych wykorzystuje się w programowaniu na platformie Scratch. Młodzi chemicy liczyli skład procentowy pierwiastków w węglowodorach oraz obliczali masę cząsteczkową związków chemicznych, a także ilość protonów, elektronów i neutronów w atomach różnych pierwiastków. Klasy VI na lekcjach techniki ćwiczyły wyobraźnię przestrzenną poprzez przedstawianie brył geometrycznych w rzutach prostokątnych, a na biologii  uczniowie rozwiązywali zagadki kształtujące takie kompetencje jak logiczne myślenie, spostrzegawczość, analizowanie i wyciąganie wniosków.

Humaniści także powinni znać matematykę. Dla historyków ważną umiejętnością jest umiejscawianie wydarzeń na osi czasu, określanie wieku, czy obliczanie czasu panowania władców. Matematyka przydaje się przy tworzeniu dzieł sztuki i … tekstów literackich. Uczniowie klas szóstych, omawiając lektury obowiązkowe, postanowili znaleźć w nich matematykę. Okazało się, że zarówno w powieści Kornela Makuszyńskiego, jak i w książce „Hobbit, czyli tam i z powrotem” kryją się liczby. Na dodatek odgrywają znaczące role. Detektyw Adam Cisowski potrzebował liczb, aby rozwikłać zagadkę znikających drzwi. Natomiast w lekturze o Hobbicie uczniowie wytropili liczby, które wpłynęły na losy bohaterów. Po omówieniu lektur powstały prace, których punktem wyjścia stały się właśnie liczby.

Także między lekcjami uczniowie bawiąc się, doskonalili umiejętność myślenia. Na przykład mierzyli się z tangramami, sudoku i dominami matematycznymi. Wykonywali proste działania matematyczne przygotowane przez dziewczęta z klasy VIII b w ramach happeningu pod hasłem: ,,Bądź zawsze na plusie” i „Matematyka jest piękna” oraz układali puzzle z zamianą jednostek pola, a także przeprowadzili na korytarzu quiz “prawda czy fałsz” z własnościami figur przestrzennych przygotowane przez uczniów klas VII i VIII a.

            Choć matematycy powinni być precyzyjni, to naprawdę trudno zliczyć sytuacje i wyzwania stojące przed nami na co dzień, w których przydaje się matematyka. Jedno jest natomiast pewne: 604 800 sekund spędzonych z matematyką to zdecydowanie nie był stracony czas.

Skip to content