W dniu 27 i 28 września uczniowie klas V i VI oraz III klasy gimnazjum uczestniczyli w projektach zorganizowanych przez wyższe uczelnie, w ramach XIV Lubelskiego Festiwalu Nauki, którego hasło obecnej edycji brzmiało Nauka – między tradycją a współczesnością.
Przedstawiciele klas piątych oraz szóstej odwiedzili Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Chełmie. W laboratorium materiałów budowlanych uczestniczyli w warsztatach, podczas których zobaczyli, jak wzmacnia się metale i ich stopy oraz dowiedzieli się, dlaczego stal jest twarda. Poznali również sekrety niezwykłych substancji oraz materiały, które obdarzone są “pamięcią”.
Z ogromnym zainteresowaniem dzieci spotkały się warsztaty z wykorzystaniem kamery termowizyjnej. Uczestnicy pokazu szukali śladów ciepła, obserwowali ludzkie ciało oraz sprawdzali instalacje elektryczne.
Natomiast uczniowie klas trzecich uczestniczyli w bardzo interesującym projekcie przygotowanym przez dr. Grzegorza Kata z wydziału Pedagogiki i Psychologii Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
Głównym celem tych warsztatów było ukazanie pozytywnej i negatywnej roli indywidualnego poziomu skłonności do ryzyka. Uczniowie wzięli udział w prostym eksperymencie, który badał tendencję do podejmowania zachowań ryzykownych. Poznali również sytuacje, w których podjęcie ryzyka jest szansą oraz te sytuacje, w których ryzykowne postępowanie prowadzi do negatywnych konsekwencji.
Kolejny projekt miał na celu popularyzację wiedzy i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Podczas warsztatów uczniowie zapoznali się z najczęściej występującymi wypadkami oraz sposobami niesienia pomocy ofiarom zdarzeń. W części praktycznej wykonywali ćwiczenia z zakresu: pozycja boczna ustalona, resuscytacja osoby dorosłej oraz resuscytacja dziecka.
Udział uczniów w tego typu projektach pokazuje, że nauka jest nie tylko ważna, ale również fascynująca.
Renata Malczewska